Artykuły | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady
Cyfryzacja polskiego pieniądza
W 1990 r. powstało pierwsze polskie centrum rozliczeniowe. W 1991 r. wydano w Polsce pierwsze karty płatnicze przeznaczone dla klientów indywidualnych. Historia obrotu bezgotówkowego w naszym kraju ma już zatem ponad 25 lat. Tymczasem jedna z najważniejszych polskich regulacji dotyczących pieniądza – Prawo dewizowe – nie odnotowała ewolucji formy posługiwania się pieniądzem, zatrzymując się na czasach, kiedy dominującą formą pieniądza była gotówka. Wiele wskazuje na to, że ten stan rzeczy może niedługo ulec zmianie.
Cyfryzacja polskiego pieniądza
Publiczne hotspoty WiFi a odpowiedzialność prawna
Obowiązujące przepisy rodzą wątpliwości co do zakresu odpowiedzialności osób nieodpłatnie udostępniających sieć bezprzewodową. Rozstrzygnie je zapewne orzeczenie TSUE.
Publiczne hotspoty WiFi a odpowiedzialność prawna
Jeden podmiot w roli podwykonawcy i wykonawcy tego samego zamówienia publicznego?
Prawo zamówień publicznych zasadniczo nie zakazuje, by jeden podmiot brał udział w tym samym postępowaniu zarówno w charakterze wykonawcy, jak i podwykonawcy innego oferenta. W pewnych okolicznościach może to jednak zostać uznane za niedozwolone i skutkować odrzuceniem oferty.
Jeden podmiot w roli podwykonawcy i wykonawcy tego samego zamówienia publicznego?
Prawo właściwe w świetle rozporządzenia (UE) nr 650/2012 w odniesieniu do polskich spraw reprywatyzacyjnych
Stosowane od 17 sierpnia 2015 r. rozporządzenie (UE) nr 650/2012 pozwala na wskazanie prawa właściwego do uregulowania dziedziczenia po danej osobie. W kontekście polskich spraw reprywatyzacyjnych należy opowiedzieć się za wybieraniem prawa krajowego.
Prawo właściwe w świetle rozporządzenia (UE) nr 650/2012 w odniesieniu do polskich spraw reprywatyzacyjnych
Nowelizacja p.p.s.a. obejmie także już wszczęte postępowania
Wchodząca w życie 15 sierpnia 2015 r. największa do tej pory nowelizacja ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi będzie mieć wpływ również na postępowania wszczęte przed jej wejściem w życie.
Nowelizacja p.p.s.a. obejmie także już wszczęte postępowania
Podstawa wymiaru kary przez Komisję Europejską
9 lipca 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł w sprawie możliwości zmniejszenia kary za uczestnictwo w kartelu. Główne pytanie brzmiało, czy przy wymierzaniu grzywny za działania antykonkurencyjne Komisja może uwzględnić sprzedaż wewnątrz grupy kapitałowej dokonaną poza EOG na różnych rynkach produktowych.
Podstawa wymiaru kary przez Komisję Europejską
Raporty i oceny środowiskowe na zmienionych zasadach
Planowana nowelizacja przepisów o ocenach oddziaływania na środowisko to nie tylko zmiany proceduralne. Jej postanowienia dotyczą również samej oceny oddziaływania na środowisko i treści opracowań sporządzanych w jej ramach.
Raporty i oceny środowiskowe na zmienionych zasadach
ERROR 451: strona niedostępna ze względów prawnych
Czy dostawcy dostępu do internetu można nakazać zablokowanie konkretnej strony internetowej?
ERROR 451: strona niedostępna ze względów prawnych
O regulacjach sektora energetycznego trzeba myśleć globalnie
Przy okazji rozmów o TTIP pojawiła się szansa na zniesienie ograniczeń w eksporcie amerykańskiej ropy i gazu, które obowiązują od 1938 roku. W Europie wzrosłoby bezpieczeństwo dostaw surowców energetycznych, a USA, konkurując na rynku europejskim, wzmocniłyby wschodnie rubieże NATO.
O regulacjach sektora energetycznego trzeba myśleć globalnie
TTIP: szanse i zagrożenia dla europejskiego przemysłu energetycznego i energochłonnego
Podpisanie umowy o partnerstwie transatlantyckim mogłoby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Europy. Sęk w tym, jak wytrzymać konkurencję z amerykańskimi przedsiębiorstwami, które już teraz korzystają z taniej energii i nie muszą przestrzegać ograniczeń dotyczących emisji CO2.
TTIP: szanse i zagrożenia dla europejskiego przemysłu energetycznego i energochłonnego
Dekarbonizacja gospodarek Unii Europejskiej – jak to działa
Sprawa dekarbonizacji gospodarek krajów UE, w szczególności Polski, budzi ogromne emocje. Zapis o dekarbonizacji gospodarki, jako jeden z pięciu priorytetów unii energetycznej, znalazł się w komunikacie Komisji Europejskiej zatytułowanym „Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu”.
Dekarbonizacja gospodarek Unii Europejskiej – jak to działa
Projekt reformy unijnego systemu pozwoleń na emisję CO2
15 lipca 2015 r. Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy zmieniającej dotychczasową dyrektywę 2003/87/EC ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie.
Projekt reformy unijnego systemu pozwoleń na emisję CO2