Ustawa o restytucji dzieł sztuki – rozwiązanie potrzebne, ale niewystarczające
Osiem lat temu uchwalono ustawę o restytucji narodowych dóbr kultury. Społeczna świadomość jej istnienia jest jednak nikła. Niewiele też wiadomo o tym, jak ta ustawa funkcjonuje w praktyce. Tymczasem restytucja dzieł sztuki to wciąż żywy temat.
Znak towarowy jako nagroda w konkursie – dopuszczalne użycie czy nadużycie?
Czy można użyć znaku towarowego znanej marki, żeby zachęcić do udziału w konkursie? Czy pokazanie cudzego logo jako nagrody promocyjnej to jeszcze działanie informacyjne, czy już naruszenie prawa? Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedział się w tej sprawie 11 stycznia 2024 r. w wyroku C-361/22. Sprawa dotyczyła kampanii konkursowej, w której nagrodą była karta podarunkowa znanej marki modowej. Na karcie umieszczono logo tej marki bez zgody jej właściciela.
Czy oliwa może się kojarzyć z winem? Czyli kiedy można zarejestrować znak towarowy zawierający oznaczenie geograficzne
Portugalskie przedsiębiorstwo zgłosiło do rejestracji w EUIPO słowny znak „Quevedo Port” – dla oznaczenia dwóch produktów: oliwy i wina. Sprzeciw wobec rejestracji tego znaku dla oliwy zgłosiła portugalska organizacja zrzeszająca producentów wina Porto, które jest chronioną nazwą pochodzenia. Mimo to EUIPO zarejestrował sporne oznaczenie. Dlaczego?
Zmiany w unijnym systemie ochrony oznaczeń geograficznych
Temat oznaczeń geograficznych dotychczas był w szczególności bliski krajom takim jak Włochy czy Francja. Po ostatnich zmianach na szczeblu unijnym ciekawe perspektywy rozciągają się jednak także przed polskimi producentami. Poniżej o tym, czym są oznaczenia geograficzne, jak zmienił się w ostatnim czasie ich system ochrony oraz kto ma szansę na tych zmianach skorzystać.
Influencer marketing pod kontrolą. Dobra umowa kluczem do sukcesu
Influencer marketing jest obecnie jednym z najdynamiczniej rozwijających się kanałów promocji. Pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Zgodnie z raportem Influencer MarketingHub jego globalna wartość w 2023 r. wyniosła ponad 21 mld USD, a na koniec 2024 r. miała wynosić 24 mld USD. Sukces kampanii nie zależy wyłącznie od wyboru odpowiedniego influencera. Kluczowym elementem jest starannie przygotowana umowa, która odpowiednio zabezpieczy interesy klienta (reklamodawcy) i zapewni prawidłową realizację założeń kampanii.
AI Act i nowe obowiązki dla podmiotów rozwijających i wykorzystujących sztuczną inteligencję
2 sierpnia 2024 r. wszedł w życie tzw. AI Act, czyli rozporządzenie, które ma uregulować niektóre aspekty korzystania z tzw. sztucznej inteligencji. Co do zasady rozporządzenie będzie stosowane od 2 sierpnia 2026 r. Unijny ustawodawca przewidział także przepisy przejściowe, aby wszystkie podmioty, do których AI Act ma zastosowanie, mogły przystosować się do nowych obowiązków.
Treści szkodliwe dla małoletnich – decyzje Przewodniczącego KRRiT
W ciągu ostatnich pięciu lat istotnie wzrosła liczba decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nakładających kary na dostawców usług medialnych za naruszenia związane z rozpowszechnianymi przez nich audycjami. Chodzi o standardy treści dotyczące poszanowania prawa, porządku publicznego, moralności, przekonań religijnych, a także ochrony małoletnich oraz dbałości o język. W okresie 2011-2018 wydawano średnio trzy decyzje o ukaraniu rocznie. W latach 2019-2023 nastąpił czterokrotny wzrost – do średnio dwunastu decyzji rocznie. W roku 2023 decyzji było już ponad dwadzieścia. Na szczególną uwagę, zarówno ze względu na częstość występowania, jak i problematykę, zasługują decyzje dotyczące treści szkodliwych dla małoletnich.
Czy od 1 lipca 2023 r. trudniej będzie uzyskać zabezpieczenie w sprawach własności intelektualnej?
1 lipca 2023 r. weszły w życie nowe reguły dotyczące postępowania zabezpieczającego w sprawach własności intelektualnej[1]. Zgodnie z uzasadnieniem nowelizacji zmiany odpowiadają na praktyczne problemy przedsiębiorców i mają niwelować występujące nadużycia instytucji zabezpieczenia roszczeń w sprawach własności intelektualnej. Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że zmiany powodują jeszcze większą formalizację postępowania. Wprowadzają także wiele wątpliwości.
Własność intelektualna: zmiany w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym
Wkrótce wejdzie w życie kolejna, duża nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego. Zmiany dotkną w szczególności uprawnionych z praw własności intelektualnej. Nowelizacja zmieni dotychczasowe reguły postępowania zabezpieczającego, które w sprawach własności intelektualnej jest standardem, poprzedzającym wniesienie pozwu. Zmiany te wejdą w życie 1 lipca 2023 r. Istotne zmiany wprowadzono także w przepisach dotyczących egzekucji sądowej. W tym zakresie nowelizacja obowiązuje już od 15 kwietnia br.
Ochrona patentowa: co się zmieni od 1 czerwca 2023 r.
Patent europejski o jednolitym skutku i nowy sąd patentowy – co powinien wiedzieć polski przedsiębiorca i czy jest się czego obawiać?
Doktorat wdrożeniowy – synergia nauki i biznesu
W 2017 r. wprowadzono możliwość uzyskania stopnia naukowego doktora w ramach programu tzw. doktoratu wdrożeniowego. Ma to wspomagać innowacyjność, ułatwiając współpracę między biznesem a uczelniami oraz instytutami naukowymi i badawczymi. Przygotowana w ramach programu rozprawa doktorska ma usprawniać działanie konkretnego przedsiębiorstwa lub rozwiązać problem technologiczny, z jakim boryka się zatrudniająca doktoranta firma.
O kryzysach wizerunkowych oraz wpływie kultury i historii na gry wideo
Nie ma jednej recepty na sukces na rynku gier, ale wiadomo, co może być źródłem problemów na etapie dystrybucji. W tym artykule bierzemy pod lupę „zawartość” gry pod kątem kulturowym i historycznym. Takie aspekty mogą bowiem wymusić na producencie wprowadzenie zmian m.in. w questach czy wyglądzie postaci (skin). Nie zawsze wystarczy skrupulatna analiza contentu gry pod kątem własności intelektualnej. Czasem z pomysłów na niektóre treści lepiej będzie zrezygnować, a nawet stworzyć grę w kilku wariantach, dostosowując treści do rynku, na którym gra będzie dystrybuowana.